tisdag 10 januari 2012

Nu blir jag fundersam ????

Har fått Dukan dieten på svenska via mail av en kompis....saker som jag undrar över.

Står under Attackfasen...

Mejeriprodukter under 1,5 % hur mycket man vill, men lättfil var det 10 kolhydrater, kan man dricka detta ändå ?????

Ät INTE mer än 2 ägg om dagen,,,,hm hm.....jag äter 4-6 ägg om dagen är det fel då ?????

Gurka kan du ta i små mängder, men man skall ju inte äta grönsaker i Attackfasen, men kan man ta gurka, eller kan man inte ????

Oj oj oj va jag är förvirrad.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du funderar mycket, så där tänkte inte jag när jag började, fast då hade jag ju inte boken i och för sig;-)

    Det där med ägg, jag tror det är så att man inte ska överdriva ägg p.g.a. äggulan, det är ju i vitan det mesta proteinet finns, gulan är fet.
    Jag överskrider det där ibland, idag till exempel, är uppe i 3 stycken.
    En del gör omelett med mer vita än gula, men jag vet inte vad de gör av gulorna som blir över.

    Mejeriprodukter ja. Lättfil kan väl inte vara 10% kolhydrater? Inte om den är naturell.
    Riktlinjerna är att det ska vara så låg halt som möjligt, och lättprodukter som inte är smaksatta är OK. Jag kör med mini Yoggi trots att de är smaksatta med frukt, men de har inget tillsatt socker.

    Gurka innehåller ju mest vatten, det är därför man får äta det i attack. Jag har även ätit alfalfa groddar i attack eftersom de i princip bara innehåller proteiner. Något att fylla ut tallriken med om inte annat, och jag rycker de är goda. Även en skiva smörgåsgurka har jag tillåtit mig, för i så liten mängd ger det bara en smakupplevelse men knappast några kolhydrater att prata om.
    Jag äter även rå lök, lime- och citronsaft, som smaksättare. Och makrill i tomatsås är godkänt.

    Jag vill inte uppmana dig att fuska med dieten.
    Men ibland får man använda sunt förnuft och tänka som så, att även om %-halten kolhydrater låter hög på paketet, hur mycket får man i sig av en slick, skiva, kryddmått o.s.v.?

    SvaraRadera
  2. Precis, använd sunt förnuft.
    Pepp i massor

    SvaraRadera